Tajemství železnic

Vyhledávání:
ODKAZY Klikněte zde pro rozvinutí mnoha dalších odkazů (kořen navigace)
i-vysílání ČT Pořady ČT o železnici
26.1.2013 Osudným tunelem Jana Pernera 26.1.2013 Osudným tunelem Jana Pernera
Cestování po východních Čechách začneme na dnes již zaniklém nádraží v Chrasti u Chrudimi, tedy v rodišti průvodce pořadem Martina Dejdara. Hned dvě památkově chráněné nádražní budovy vám ukážeme v Ústí nad Orlicí. Ve Stéblové si připomeneme největší železniční neštěstí v naší historii. Vydáme se také do Chocně, kde kdysi stával tunel, jenž se stal osudným staviteli železničních tratí Janu Pernerovi. V dělostřelecké tvrzi Bouda se projedeme po jedné z nejhlouběji ukrytých železnic a v Sebranicích nás čeká další unikát - vůbec nejkratší funkční železnice u nás.
 9.2.2013 Vlakem po Praze 9.2.2013 Vlakem po Praze
Martin Dejdar provází pozoruhodným světem na kolejích. Cyklus dokumentů mapujících známá i méně známá místa naší železné dráhy. Připravili J. Slomiany a J. Novak. - - - Cestování po stověžaté matičce začneme na nádraží, které v minulosti nejednou měnilo svůj název a dnes ho označujeme jako hlavní. Připomeneme si, že jen o pár stovek metrů dál stávalo nádraží Praha - Těšnov, jež ale muselo ustoupit výstavbě silniční magistrály. Přestože jsme v hlavním městě, projedeme se po horské dráze, tzv. pražském Semmeringu. Představíme vám dva zajímavé železniční mosty - Negrelliho viadukt a "Most inteligence". A pozveme vás na prohlídku legendárního Orient-Expressu, jenž do Prahy přijíždí pouze třikrát do roka.
16.2.2013 Vlakem na dno Želivky 16.2.2013 Vlakem na dno Želivky
Cestování po středních Čechách začneme na nádraží v pražském Braníku, odkud se vydáme na cestu Posázavským pacifikem k viaduktu Žampach. Stopy zrušené Vlašimky nás dovedou až na samé dno vodní nádrže Švihov. Úzkokolejkou se projedeme areálem skanzenu Solvayovy lomy, kde se kdysi ve velkém těžil vápenec. Navštívíme železniční muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka s jeho unikátní expozicí historických vozidel a zavítáme také do Horních Chvatlin na zásmuckou zahradní železnici.
23.2.2013 Projížďka továrnou na smrt 23.2.2013 Projížďka továrnou na smrt
Cestování po jižní Moravě začneme na brněnském hlavním nádraží, jak říkají místní „na brněnské roli“. Poblíž Tišnova se projedeme tunely, ve kterých byla za protektorátu zřízena továrna Diana, v níž fašisté vyráběli komponenty pro své stíhací letouny. Projdeme se po legendami opředeném ivančickém viaduktu. Tratí vedoucí po rybniční hrázi si vyjedeme na výlet do Lednicko-valtického areálu a v Ratíškovicích vám přiblížíme projekt KKK – Kolem po kolejích ke kanálu.
2.3.2013 Osoblažkou po slezské Hané 2.3.2013 Osoblažkou po slezské Hané
Cestování po severní Moravě a Slezsku začneme na Mladějovské průmyslové dráze, která až do devadesátých let minulého století sloužila k dopravě lupku, šamotu a uhlí. Na další úzkokolejku zamíříme do Třemešné, odkud kromě klasických souprav pravidelně vyjíždějí do Osoblahy výletní parní vlaky. Slezským Semmeringem se vydáme do Ramzové na nejvýše položenou rychlíkovou stanici u nás. Pod hradem Helfštýn vám prozradíme tajemství jezernického železničního viaduktu a hned ve vedlejší Slavíči se společně projdeme nejstarším hloubeným tunelem v českých zemích.
9. 3.2013 S Cimrmanem do Kaprounu 9. 3.2013 S Cimrmanem do Kaprounu
Cestování po jižních Čechách začneme v Českých Budějovicích, odkud před více než sto osmdesáti lety vyjela první koněspřežka do rakouského Lince. Zajedeme si také do Bechyně, kam z Tábora vedla první elektrifikovaná trať a kde se nad řekou klene tzv. bechyňská duha. Po jindřichohradecké úzkokolejce se vydáme do Kaprounu, místa neslavně proslulého "detrainizací" Járy Cimrmana. Navštívíme Kubovu Huť s nejvýše položenou železniční stanicí v České republice a v Novém Údolí se projedeme po nejkratší mezinárodní železnici na světě.
16. 3. 2013 Vlakem za železnou oponu 16. 3. 2013 Vlakem za železnou oponu
Cestování po Plzeňsku začneme u architektonického železničního skvostu, kubistické budovy nádraží Plzeň – zastávka. Na radnickou uhelnou dráhu se vydáme za legendou o jednom „amerikánském mostě“. Po dalším mostě, tentokrát pňovanském, se projedeme romantickou bezdružickou lokálkou přes vodní nádrž Hracholusky. Donedávna naším nejdelším tunelem vedoucím pod šumavským Špičákem dojedeme do Železné Rudy a dál na hranici s Bavorskem a navštívíme jedno z nejzajímavějších soukromých železničních muzeí u nás – muzeum drezín v Čachrově.
23. 3. 2013 Krušnohorským Semmeringem do Saska 23. 3. 2013 Krušnohorským Semmeringem do Saska
Cestování po Krušnohoří a Karlovarsku začneme na krušnohorském Semmeringu, tedy trati vedoucí z Karlových Varů do saského Johanngeorgenstadtu. Do Německa se vydáme ještě jednou, a to po stopách zaniklé trati z Křimova do Reitzenhainu. Projedeme se po Moldavské horské dráze, která byla ministerstvem kultury prohlášena kulturní památkou České republiky. Ve Skalné navštívíme poslední provozovanou průmyslovou úzkorozchodnou železnici v České republice, jež vede volnou krajinou, a pokusíme se prodrat zarostlou tratí z Lokte přes Horní Slavkov do Krásného Jezu.
30.3.2013 Zubačkou do Krkonoš 30.3.2013 Zubačkou do Krkonoš
Cestování po severních Čechách začneme v Tanvaldu, odkud po naší vůbec nejstrmější trati vyrazíme kořenovskou zubačkou přes Jizerské hory do Krkonoš. Po stopách Kudlanky se vydáme zaniklou úzkokolejkou z Frýdlantu do Heřmanic. Projedeme se po Zubrnické museální železnici a zastavíme se v unikátní parní vodárně ve Střekově. Připomeneme si nechvalně známou terezínskou „vlečku do pekla“, po níž během války odjely tisíce vězňů na svou poslední cestu, a v Litoměřicích vám ukážeme jednu zaniklou zastávku a železniční tunel s velmi zajímavou a úsměvnou historií.