Zaniklé tratě v Česku

Vyhledávání:
ODKAZY Klikněte zde pro rozvinutí mnoha dalších odkazů (kořen navigace)
Tratě z různých webů Popisy tratí, obrázky, informa
Zaniklé tratě v Česku iDnes.cz/MAGAZÍNY Seriál Zaniklé tratě v Česku vám představí známé i neznámé historické železniční tratě bývalého Československa.
Úzkokolejka na Bruntálsku Další díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na severní Moravu, do chudého kraje, kterému úřady ani nepovolily postavit plnohodnotnou železnici. Prozkoumáme dráhu, která sloužila pouhých 35 let, aby ji zahubila hospodářská krize. Zamíříme na úzkorozchodnou trať 191 z Ondrášova přes Moravský Beroun do Dvorců na Moravě.
Koně a dřevěné koleje. V 35. díle Zaniklých tratí se podíváme na pramatku drah na evropské pevnině. Vznikla už v roce 1832, jezdily po ní velmi zvláštní vlaky a na parní provoz byla z větší části přestavěna až po 40 letech existence. Na českém území jsme pátrali po zbytcích koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince.
Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic, kdysi vedla úzkorozchodná trať u nás neobvyklého rozchodu 750 milimetrů. S přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.
Železnici pod Čertovou stěnou zkrátila hráz Lipna Hladina Lipenské přehrady zatopila hned několik železničních tratí. Jedna z nich procházela místy, kde později vznikla hráz vodního díla, elektrifikovaná dráha z Certlova (od roku 1953 Rybník) k Lipenskému zdvihu (od roku 1920 Lipno nad Vltavou). A protože koleje masou betonu neprojdou, musel se koncový úsek staré Lipenky přeložit.
Za kolejemi pod hladinou Lipna V dnešním díle našeho historického seriálu se vydáme do nitra šumavských hvozdů. Trať směrem na České Budějovice vybudovaná Rakouskou společností místních drah vedla mezi Želnavou a Schwarzbachem, tedy Černou v Pošumaví, přes šedesát let po pravém břehu Vltavy. Zlom nastal v padesátých letech. Nově budovaná přehrada měla údolí, kterým železnice vedla, zatopit. A tak se překládalo na levý břeh.
Postavila orlickou přehradu, cestujících se ale ne V dnešním díle Zaniklých tratí zůstaneme u výhradně průmyslové železnice. Vypravíme se na pomezí středních a jižních Čech prozkoumat vlečku z Tochovic, která sice nevozila cestující, ale na přelomu padesátých a šedesátých let 20. století pomohla postavit jednu z nejmonumentálnějších staveb u nás.
Podkováňka se proplétala hlubokým údolím Ve dvanáctém díle seriálu Zaniklé tratě zamíříme na sever středních Čech, do okolí Mladé Boleslavi. Podíváme se na lokálku, která povýšila z pouhé cukrovarské vlečky, musela bojovat se sněhem na širých pláních, ale také s náročným klesáním do hlubokého údolí. Projdeme si místní dráhu 7h ze Skalska do Chotětova.
Záhadná střednička S dnešním dílem Zaniklých tratí se vypravíme do středních Čech, do tajuplného kraje pískovcových skal, rozeklaných roklí a úzkých údolí. Podíváme se na železnici, která unikla z Kokořínského dolu, aby vystoupala do cílové stanice na úrodných polích s cukrovou řepou. Zamíříme na trať 132 ze Lhotky u Mělníka do Střednice.
Dráha do Střední Stěnavy Podíváme se na trať, kterou proti sobě stavěly rakouské a pruské společnosti, po které se vozilo hlavně uhlí. Když ale po druhé světové válce připadlo pruské území Polsku, doprava přes hranice se zastavila, Poláci si totiž mysleli, že právě tuto trať použijí Čechoslováci pro okupaci Kladska. Zamíříme na trať 2h mezi Broumovem a Střední Stěnavou.